Vrátí pojišťovny peníze za špatně nastavené investiční pojistky?

25. březen 2018

Tento článek navazuje na dříve zvěřejněný článek stejného tématu ze 07.03.2018.
https://www.hedvikagabrielova.cz/blog/neplatnych-smluv-zivotniho-pojisteni-je-u-nas-milion

Klienti chtějí zpátky peníze, které naposílali na špatně nastavené investiční pojistky. Po rozhodnutí finančního arbitra zatím pojistné v jednotlivých případech vracely Česká pojišťovna a Axa. Hraje se ale možná o statitisíce pojistek a miliardy korun. Rozhodovat budou soudy. Už po několikáté se v posledních letech schyluje k soudní bitvě velkých finančních institucí a jejich klientů. A zas by mohlo jít o miliardy korun. Po bankovních poplatcích za vedení úvěru a výpočtu RPSN splátkových společností v autobazarech jsou tentokrát předmětem sporu smlouvy investičního životního pojištění.

Kauza nabrala na obrátkách, když finanční arbitr během letošního roku hned v několika případech rozhodl, že je konkrétní smlouva o investičním životním pojištění od počátku neplatná, a pojišťovna tedy musí klientovi vrátit veškeré uhrazené pojistné. Pojišťovny sice peníze musí vyplatit zpátky, arbitrovo rozhodnutí ale chtějí nechat přezkoumat soudem. Pokud by ten rozhodl jinak, peníze by se zase přesýpaly do pojišťoven.

„Vždy jsme postupovali v souladu se zákonem a řídili se právní úpravou platnou v době uzavírání smluv. S rozhodnutím finančního arbitra se neztotožňujeme a budeme ho rozporovat u nezávislého soudu,“ řekla nám k rozhodnutí finančního arbitra mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Pro stejný krok se rozhodla i pojišťovna AXA, která u finančního arbitra rovněž prohrála.

Finanční arbitr rozhodoval o neplatnosti smluv investičního životního pojištění především kvůli tomu, že měly nulové pojistné krytí, a klienta tedy nepojišťovaly, nebo proto, že dostatečně neinformovaly o tom, kolik klient za co zaplatí. Arbitr vždycky rozhoduje jen o podání jednoho konkrétního zákazníka, podle odborníků by ale podobný problém mohly mít stovky tisíc dalších smluv, a to i od jiných pojišťoven než od dosud jmenovaných.

Pojišťovny s touto interpretací pochopitelně zásadně nesouhlasí. „Rozhodnutí finančního arbitra se týká konkrétní individuální pojistné smlouvy, a není tedy možné ho vztahovat plošně na všechny produkty investičního životního pojištění. Nález finančního arbitra tak není možné vnímat jako precedenční,“ říká Ivana Buriánková z České pojišťovny.

Pokud pojišťovny napadnou rozhodnutí finančního arbitra u soudu (a k tomu už teď dochází), jde o spor mezi pojišťovnou a klientem. Ten v praxi bude u soudu zřejmě potřebovat právní zastoupení. A kdyby nakonec soud rozhodl ve prospěch pojišťovny, klient by kromě opětovného vracení pojistného (které předtím vracela pojišťovna na základě verdiktu finančního arbitra jemu) musel ještě uhradit náklady na soudní řízení a také náklady na právní zastoupení protistrany (pokud by je soudy přiznaly). Dohromady může jít o desetitisíce korun.

Jak tedy postupovat? Promlčecí lhůty skutečně běží a u smluv životního pojištění jsou tříleté. Nejprve si tedy zkontrolujte, kdy byla nevýhodná nebo špatně nastavená smlouva uzavřená. Podáním k finančnímu arbitrovi se promlčecí lhůta případně zastaví. Pokud vám moc času nezbývá, můžete podání odeslat (a nemusíte se bát, že by si na vás arbitr udělal čas už pozítří; rozhodovat by měl do devadesáti dnů, pokud nemá dobrý důvod rozhodovat déle – na nedávná rozhodnutí o zneplatnění několika smluv životního pojištění se chystal čtyři roky). A pak kontaktujte přímo pojišťovnu a zkuste s ní dohodnout mimosoudní vyrovnání. V minulých letech na něj podle našich informací u špatně nastavených smluv přistupovaly.

 

Zdroj: https://www.penize.cz/pojisteni/334531-miliardovy-bumerang-vrati-pojistovny-penize-za-spatne-nastavene-investicni-pojistky

 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku